Zdravé sezení na židli

Asi to dobře znáte. 8 hodin sezení u počítače není žádná legrace. A propos, víte jak správně sedět na židli?

File:Sir Arthur Conan Doyle 1890.jpg
Ukázka špatného sezení na židli. Záda jsou kulatá, boční posez, asynchronní podepření loktů. (zdroj:  wikicommons, http://bit.ly/2fh81Pw)

 

Zdravé sezení u počítače by mělo být alfou a omegou dnešní populace. Lidská kostra a svalstvo nebylo konstruováno na strávení poloviny našeho života za stolem. Pokud dlouhodobě nesedíme správně a nehýbeme se, máme zaděláno na opravdu velký problém.

Říká se, že kdo má sedavý životní styl, problémy se dříve nebo později dostaví. Teď jde o to, jak dokážeme negativní vlivy sezení u pc na naše zdraví ponížit a maximálně eliminovat.

3 hlavní zásady zdravého sezení

Existuje řada pouček a doporučení pro správné sezení na židli, ale z podstaty jde vlastně o 3 nejdůležitější věci: dobrá židle, náš posez a vše co s ním souvisí plus pohyb, pohyb a zase pohyb.

Židle

Řada lidí má tendenci si věci zjednodušovat, a myslí si, že koupí židle pro zdravé sezení všechny problémy jednoduše smáznou, jako Sparta své soupeře v nejlepších letech. Nákupem dobré židle všechno začíná. Především byste si měli židli vyzkoušet. Pouze židle, na které se budete dlouhodobě cítit pohodlně, je ta pravá. Samozřejmě, by měla být vybavena určitými prvky.

Do módy se čím dál více dostávají židle pro dynamické sezení (nebo chcete-li židle pro 24 hodinové sezení pokud vážně nevíte co s volným časem). Tyto kancelářské židle mají jedno významné nesmazatelné plus. Podsedák a opěrka pracují synchronně, a de facto vám nedovolují “ležet na židli”. Znáte to, za chvíli se do židle pěkně uvelebíme, skoro ležíme, to je pohodlíčko. To je cesta do pekel. Tyto židle pro dlouhé sezení vás nutí neustále zadek tlačit dozadu. Tím se nenápadně dostáváme k tomu, jak je důležité na židli správně sedět.

Posez

Zadek natlačit dozadu, ruce jsou uvolněné, lokty se opírají o opěrky (jak jinak), zápěstí je nezkřivené. Krk je narovnaný, ramena uvolněná. V kolenou svíráme pravý úhel. Hotovo? Gratulujeme, právě jste se naučili správné sezení u počítače. Takto to vypadá jednoduše, ale za půl hodiny se snadno zapomene, na to “otravné správné a zdravé sezení u pc”.

K tomu jsou dobré některé pomůcky pro správné sezení na židli: třeba podložky, polštáře, speciální balony nebo přímo fitness balony na kterých budete na chvíli sedět, pro změnu.

Pohyb

Komu by se chtělo, striktně dodržovat zásady správného sezení na židli. Musíme se soustředit přece na práci. Dobrá, i na toto je řešení. Vlastně by ho měli dodržovat všichni.

Pohyb. Pohybovat se během dne je nesmírně důležité. Rozproudíte tak krev a nastartujete mozkové závity. Dostanete nové nápady a zefektivníte svojí práci. A hlavně, jde o nedílnou součást zdravého sezení.

Že nemáte možnost pohybovat se během pracovní doby? Zkuste pár tipů:

  • Střídejte sezení se stáním (existují kancelářské stoly na stání)
  • Místo mailu a chatu zvedněte zadek a jděte za kolegy (sociální kontakt je také zdravý)
  • Během telefonování choďte
  • Choďte na obědy
  • Projděte se kolem bloku
  • Ukažte šéfovi, že děláte něco navíc, a jděte s dopisy na poštu
  • Choďte často na záchod (se projít. Ideálně do vedlejší budovy)

 

A po pracovní době?

  • Sportujte jakkoliv je to možné
  • Jděte na procházku
  • Běhejte
  • Posilujte (přiměřeně, protože celý den sedíte)
  • Plavte (nebo plavejte? Prostě plavání vám udělá moc dobře, uvidíte!)
  • Vyvenčete psa (nebo svojí přítelkyni)
  • Dělejte jógu
  • Sexujte (uvolníte tak svalové napětí)
  • Okopejte záhonky a vyberte plevel
  • Posekejte trávu (nebo shrabte listí)
  • Jděte pěšky nebo jeďte na kole
  • Dobře se spěte a nekoukejte pořád toho počítače (televize a mobil je to stejné)

 

Takže:

  • Vyberte si židli, na které se budete cítit pohodlně
  • Seďte tak jak se má
  • Pohybujte se i v pracovní době
  • Pohybujete se mimo pracovní dobu
  • Zvedněte zadek právě teď a jděte ven 🙂